Jakthunden

Gemensamt för alla jakthundar är att de har en viktig del i jakten. Med sitt luktsinne och sin jaktinstinkt är de jägarens förlängda arm. De raser som ryms inom gruppen skiljer sig mycket åt vad gäller utseende, temperament och behov. Hundarna används också i jakt på olika sätt. Dessutom ska jakthunden fungera som sällskaps-/familjehund då den inte jagar.
Jakthundarnas egenskaper kommer ofta samhället till gagn utanför själva jakten. En duktig spårhund behövs vid till exempel viltolyckor i trafiken då det påkörda djuret är skadat och snabbt måste hittas och avlivas för att det ska slippa lida i onödan.

Foto: Roger Johansson På kronhjortsspaning

Foto: Roger Johansson
På kronhjortsspaning

I samband med Årsmötet delar Jägareförbundet Umeå ut ett pris, i form av en pokal, till ”Bästa jakthundsprestation” i 5 olika jakthundsklasser.

Prestationen för priset ska vara gjord inom Västerbottens län och hundägaren ska vara medlem i Jägareförbundet Umeå. Värderingen av vilken hund som gjort den bästa prestationen görs av berörd hundklubb enligt klubbens tävlingsregler. Den hund som vinner ska ha uppnått minst 1:a pris.

Vinnare 2021
Älghundar Jämthund, Dammossens Helix 1:a pris 77 p samt 73,5 poäng Robin Nyström, Bygdeå
Kontinentala
Stående fågelhundar
Korthårig Vorsteh, Kolvikens Vinda 1:a pris skogsprov i Örträsk Karolina Fransson, Sävar
Brittiska
Stående fågelhundar
Irländsk Setter, Strävsamma Jorm 1:a pris, i Segrarklass på skogsprov.
SM-deltagare.
Per Andersson Kemiläinen &