Viltundersökarutbildning den 11 augusti

Tid 11 augusti 10.00–16.00 Plats: Slakteriet, Kungsgården Drottningholm. Kurspris 950 kr. Lunch och fika ingår inte i kursavgiften utan tas med själv av deltagaren.
För medlemmar i Mälaröarnas JVK subventioneras priset av kretsen med 200 kr.
Lunch och fika ingår inte i kursavgiften utan tas med själv av deltagaren.

Anmälan: maila till malarojvk@gmail.com

Utrustning: Oömma kläder för de praktiska övningarna då vi kommer att undersöka organ från fällda djur. Övrig utrustning finns på plats.

Syfte: Att jaktlaget ska ha en resurs som har kunskaper att tillvarata och undersöka vilt på ett situations anpassat och hygieniskt sätt.

Allmänt: Utbildningen är godkänd av Livsmedelsverket och leder till att en första undersökning av ett fällt vilt får göras före leverans till en vilthanteringsanläggning. Undersökningen innebär i normalfallet att färre organ behöver följa med viltet för besiktning på vilthanteringsanläggningen.

Mål: Viltundersökaren ska efter genomgången kurs: Känna till aktuell lagstiftning – Kunna genomföra en yttre och inre undersökning – Upptäcka och reagera på beteende och utseende hos vilt som avviker från det normala – Upptäcka och reagera på inre organ som inte är normala – Kunna dokumentera undersökningen
Kursledare: Jaktvårdskonsulent Anders Nilsson 0155- 24 62 47, anders.nilsson@jagareforbundet.se
Information: anna.sahlander@jagareforbundet.se eller 021-18 25 61

Inga kommentarer än.