Detta kan vi göra mitt i pandemin!

Jag vill egentligen säga något positivt om vad vi kan göra nu mitt i en oväntad och besvärlig Pandemi. Först måste jag ändå beklaga och be er alla kretsmedlemmar ha förståelse för, att vi under året tvingats ställa in aktivitet efter aktivitet för att därmed följa Folkhälsomyndighetens och politikernas beslut och råd. Ibland har detta fått ske i sent läge med bokade lokaler, instruktörer mm. Är det något vi verkligen lärt oss så är det att sjukdomar rår vi inte över. Vi får anpassa oss.

Jaga och njut av naturen
Det är i alla fall skönt att ha ett intresse som man faktiskt kan ägna sig åt även under en pandemi som denna. Jakt sker i de allra flesta fall utan folksamlingar och ute i vår friska natur. Det är en aktivitet där risken för smitta måste vara nästan obefintlig om man ser till att hålla sig på lite distans från varandra. Så njut av jaktsäsongen nu när den är här. Det mår du bara bra av.

Allt som vi normalt gör i kretsen för er medlemmar och som innebär samling i grupp har fått ställas in. Det gäller utbildningar, gemensamma gruppaktiviteter, och vanliga träffar. Någon egen jaktmark för kretsen har vi inte. Däremot är jakterna vid länsföreningens numera 4 jaktgårdar – Gålö, Bogesund, Giberga och nu senast Gräsö – tillgängliga för oss alla. Gå in på länsföreningens hemsida och klicka dig fram till Jaktgårdarna så kan du under ”Boka jakt” se vilka jakter som fortfarande har lediga platser.

Öppna den digitala världen
Om det är något som verkligen trängt igenom nu när många arbetar på distans eller rent av är isolerade är värdet av de digitala medierna. Där finns oändligt med kunskap, tips, spännande läsning och inte minst foton och videofilmer att ta del av. Moderna mobiltelefoner påminner oss om hur mycket skärmtid vi har. För de flesta av oss har det blivit mycket mer av den varan i år. På gott och ont! Men just nu får vi vara tacksamma för allt vi kan få genom våra skärmar. Du hittar säkert något som intresserar och passar just dig.

Var med oss på facebook
Med detta sagt vill jag locka dig att gå med i vår facebook grupp, Jägareförbundet Norrorts Jaktvårdskrets, om du inte redan är det! Där kan vi umgås utan risk för smitta och ha en gemenskap trots att vi inte får träffas. Gör inlägg. berätta om jaktupplevelser, dela fina foton och videos från jaktsammanhang, bjud på din egen kunskap och erfarenhet och ta del av andras genom att ställa frågor! Jag hoppas vi ses snart på facebook!

Årsmöte onsdag 17 februari
Vi har trots allt planerat för ett årsmöte i kretsen kvällen onsdag den 17 februari. Skriv gärna in det i almanackan även om det i skrivande stund in känns helt realistiskt. Kallelse kommer efter årsskiftet.

Jag önskar er en härlig och frisk höst!

Kjell Åkerström

Inga kommentarer än.