Hundar

Kretsmästerskap i Viltspår för Rättvik och Leksand 2023

I årets kretsmästerskap så tävlade alla deltagare i par.

Vinnare i Rättvikskretsen blev Andreas Bäckström med hunden Norma och Konstantin Flink med hunden Egon.

Starkt jobbat och stort grattis till er alla!

Vinnare i Leksandskretsen: Karin Daniels & Monica Levisson.

Grattis och bra jobbat!

Kretsmästerskap i Viltspår för Rättvik och Leksand 2021

Årets kretsmästerskap hade tema Trafikolycka på vildsvin.

Totalvinnare blev Karin Lundin med Hunden Luna. Stort grattis!

Rättvik

Vinnare i Rättvikskretsen:  Karin Lundin & Tvåa i Rättvikskretsen: Jenny Mellberg

Leksand

Tvåa i Leksandskretsen: Monica Levisson & Vinnare i Leksandskretsen: Karin Daniels

Bra kämpat och stort grattis tjejer!

Stort tack till alla tävlande, domare och arrangörer.

SM Vinnare !!
Den 2 augusti tävlade Karin Lundin med sin Fie i Länsmästerskapet – och vann !  Eftersom nästa tävling (Regionmästerskapet) kolliderar med Nordiska Mästerskapet, fick 2:an i tävlingen – Karin Daniels från Leksand – ställa upp i Karins ställe.
Idag (5 augusti) ställde hon upp i Viltspårs-SM – och vann !!

Karin och Fie med vinsterna                            Duktiga Fie får välbehövlig vila.
Vi i Rättvik kan skatta oss lyckliga, som får hjälp av proffs vid eftersök.

KRETSMÄSTERSKAP i Rättvikskretsen den 21 juli
Samling vid Bleckets slaktlada.  27 grader varmt och snustorrt i markerna.
6 startande: Andreas Bäckström, Olle Eriksson, Konstantin Flink, Erik Larsson, Karin Lundin och Tony Pers.
Domarna Jimmy Björling, André Granqvist, Johan Hed, Raymond Hellgren, Ewa Lisa Hoel och Peter Jansson.  Domarna dömde två och två varav en agerade skytt.  Det bedömdes hur man antog utmaningen, där en älg är påskjuten, men har gått iväg.  Poäng gavs på hur man intervjuade skytten och om man kunde bedöma var djuret var skadat samt om man kunde få en markering på skottplatsen, där det fanns en liten benbit.  Domaren följde sedan med och såg hur man löste alla störningar som kom under vägen.
Det var verkligen ett utmanande och svårt spår, men alla hundar jobbade på bra i värmen.
Vinnare blev Karin Lundin med Fie, 2:a Konstantin Flink, 3:a Erik Larsson, 4:a Andreas Bäckström, 5:a Olle Eriksson och 6:a Tony Pers.

Ett stort TACK till Calle Ekström, som lyckades få till alltihop på ett bra sätt

Ansvarig:  Tina Englund 070-2090372   E-post: tina@nordicwhunting.com

Igår, den 12 juni, startade Tina sommarens hundträffar.  Vi, drygt 10 jägare, började hemma hos Tina i Backa.  Flera hundraser var representerade: Hamiltonstövare, Jämthund, Karelsk björnhund,  Labrador, Münsterländer, Norsk gråhund, Släthårig tax samt några blandhundar; stövare/jämthund och drever/tax.   Övningarna startade med fika och information, därefter lade vi spår.  Efter det var det dags för ringträning och kontaktövningar och sedan fick hundarna gå de spår vi lagt ut.  Hundarna var jätteduktiga.   Alla deltagare var jättenöjda med kvällen och ser fram emot nästa träff på tisdag – var ?.

Rättviks kandidater till LänsMästerskapet i spår/eftersök är Karin Lundin med Fie och Konstantin Flink.  Bilder på Konstantin och hans hund.

Karin och Fie kom tvåa efter Gun Eriksson och Konstantin kom fyra.

Lista på BJÖRNHUNDAR resp BJÖRNEFTERSÖKSHUNDAR.

Björnjägarens CRBL KRUT. Gråhund S37843/2013

Ägare Peter Blyberg, 070-896 75 58, Vikarbyn.  Testdag 7 maj 2017  Plats Almunge  Poäng:  42 (51)  – Godkänd för björnjakt

Berghvitas Laikas SHIRO. Svensk Vit Älghund (H)  Reg nr  S51083/2008

Ägare Bengt Stor, 070-207 56 68, Rättvik.  Testdag 16 juli 2017  Plats Junsele Djurpark    Poäng:  35/45, Godkänd för björneftersök (gäller endast hunden – inte husse – än.

Den, som vill informera om sin björnhund på vår hemsida, mailar samtliga uppgifter till mig – + bild av hunden (palbengt/gmail.com)

RÄTTVIKS HUND&JAKT: Sommarens? första hundträff var igår kväll! Nu är vi igång! 10 hundekipage var det som slöt upp trots regn, men med regnjacka på och ett leende på läpparna så märkte vi inte av regnet?. Vi började med att lägga spår åt varandra. Sedan tog vi ut hundarna och undertecknad höll lektion i ”4 lätta steg” (relation mellan din hund och dig) och så blev det ringträning inför kommande Rättviksutställningen m m. Därefter kort paus med kaffe och god hembakad kaka som en av gubbarna hade med?! Därefter gick vi spår, ett hundekipage och en observatör. Efter spårning gav vi varandra feedback och avrundade. En rolig och givande kväll?. Nästa hundträning blir nästa onsdagkväll. Samma tid 18.30-20.00 isch. Plats Östbjörka. Å k med precis plats, kontakta mig för deltagande om du inte redan finns med i gruppen. Tjohooo /hälsn Tina     Föreslagen plats: Knåparbodarna.

Här syns alla olika hundar som var med på träningen.  (Det fattas en bild på en Alaskan ?, som inte gick att få in på sidan.)

Förstahjälpen (människa hund) utbildning på 7 timmar.  På landsbygd och i jaktskogen kan det vara lång väntan på ambulans – alternativt långt att åka in till akutsjukvård eller veterinär.  Det blir mer och mer viktigt att var och en kan första hjälpen.

Ett gäng for till Junsele björnpark den 21 juli för att testa sina hundar:

mms_38857ec339a3b144b850ec990148ab09.7175774     mms_deca58a77ce8bf112fcf681549bce4be.6504241