Hundar

Ansvarig:  Tina Englund 070-2090372   E-post: tina@nordicwhunting.com

Igår, den 12 juni, startade Tina sommarens hundträffar.  Vi, drygt 10 jägare, började hemma hos Tina i Backa.  Flera hundraser var representerade: Hamiltonstövare, Jämthund, Karelsk björnhund,  Labrador, Münsterländer, Norsk gråhund, Släthårig tax samt några blandhundar; stövare/jämthund och drever/tax.   Övningarna startade med fika och information, därefter lade vi spår.  Efter det var det dags för ringträning och kontaktövningar och sedan fick hundarna gå de spår vi lagt ut.  Hundarna var jätteduktiga.   Alla deltagare var jättenöjda med kvällen och ser fram emot nästa träff på tisdag – var ?.

Rättviks kandidater till LänsMästerskapet i spår/eftersök är Karin Lundin med Fie och Konstantin Flink.  Bilder på Konstantin och hans hund.

Karin och Fie kom tvåa efter Gun Eriksson och Konstantin kom fyra.

Lista på BJÖRNHUNDAR resp BJÖRNEFTERSÖKSHUNDAR.

Björnjägarens CRBL  KRUT      Gråhund  S37843/2013

Ägare Peter Blyberg, 070-896 75 58, Vikarbyn.  Testdag 7 maj 2017  Plats Almunge  Poäng:  42 (51)  – Godkänd för björnjakt

Berghvitas Laikas SHIRO     Svensk Vit Älghund (H)  Reg nr  S51083/2008

Ägare Bengt Stor, 070-207 56 68, Rättvik.  Testdag 16 juli 2017  Plats Junsele Djurpark    Poäng:  35/45, Godkänd för björneftersök (gäller endast hunden – inte husse – än.

Den, som vill informera om sin björnhund på vår hemsida, mailar samtliga uppgifter till mig – + bild av hunden (palbengt/gmail.com)

RÄTTVIKS HUND&JAKT: Sommarens🐕 första hundträff var igår kväll! Nu är vi igång! 10 hundekipage var det som slöt upp trots regn, men med regnjacka på och ett leende på läpparna så märkte vi inte av regnet😉. Vi började med att lägga spår åt varandra. Sedan tog vi ut hundarna och undertecknad höll lektion i ”4 lätta steg” (relation mellan din hund och dig) och så blev det ringträning inför kommande Rättviksutställningen m m. Därefter kort paus med kaffe och god hembakad kaka som en av gubbarna hade med😀! Därefter gick vi spår, ett hundekipage och en observatör. Efter spårning gav vi varandra feedback och avrundade. En rolig och givande kväll👍. Nästa hundträning blir nästa onsdagkväll. Samma tid 18.30-20.00 isch. Plats Östbjörka. Å k med precis plats, kontakta mig för deltagande om du inte redan finns med i gruppen. Tjohooo /hälsn Tina     Föreslagen plats: Knåparbodarna.

Här syns alla olika hundar som var med på träningen.  (Det fattas en bild på en Alaskan ?, som inte gick att få in på sidan.)

Förstahjälpen (människa hund) utbildning på 7 timmar.  På landsbygd och i jaktskogen kan det vara lång väntan på ambulans – alternativt långt att åka in till akutsjukvård eller veterinär.  Det blir mer och mer viktigt att var och en kan första hjälpen.

Den 11 juni och den 18 juni kör Jägareförbundet Dalarna kurs i ”Vård i det vilda”.  Båda datumen finns upplagda på den centrala kalendern för Jägareförbundet https://jagareforbundet.se/utbildning/kurser/  http://vardidetvilda.se.

Ett gäng for till Junsele björnpark den 21 juli för att testa sina hundar:

mms_38857ec339a3b144b850ec990148ab09.7175774     mms_deca58a77ce8bf112fcf681549bce4be.6504241

Styrelsen har utsett Tina Englund till hundansvarig inom Rättviks Jaktvårdskrets.

VILTSPÅRTRÄNING

HUNDTRÄFF (nr2): Ikväll blev det lite av varje. Socialträning, perfekt att träna tillsammans samt gå mellan hundgårdarna på Nir Gambölgåln?. Lite enkel form av ringträning… om det blir utställning??. Spårträning blev det också?? det blev två spår per ekipage, ett lite längre och ett lite kortare. Vi snackade igenom och gav varandra tips, feedback och dela erfarenheter. Kul!!? Imponerande framsteg och bra ekipage på olika nivåer, riktigt roligt! Det blev även tillfälle att kolla in Kickbike med hund/hundar och nån prova också??. Givande träff! HÄDANEFTER KOMMER vi överens om dag och tid via RÄTTVIK JAKTHUND SMS LISTA. Ange ditt mobilnr här eller i pm till mig TinaEnglund, så lägger jag in er i listan. Tack för en givande kväll! ‪#‎energi‬ ‪#‎kulmedträning‬ ‪#‎jakthund‬

Kaffe och the finns! Ta med egen hund???… fikabröd och så.

Vi kommer göra lite olika spårtränings övningar under ledning av erfarna viltspåraKarin Lundin .

Vi kommer även ha tillfället att utbyta erfarenheter, lära varandra hur/vart anmäler man sig till viltspårprov (om man vill det) och mycket mer.

Frågor, funderingar m m – kontakta mig på 070-2090372, hund ansvarig i Rättviks jvk. Det här är en träff för gubbar, gummor, tjejer och killar med hund som är intresserad att träna spårning med jakt hundarna. Varmt välkommen!

2016: Dalarnas GK samarbetar med Bergslagens GK och Gävleborgs GK för träning- och provdeltagande, konstgryt.

Grytansvarig Mikael Ivarsson 070-3413114.

Grytansvarig Tommy Jönsson 070-6750467.

Provgryt (konstgryt) Prov, se information på respektive lokalklubbs sida samt anmälan. Frågor, funderingar om man inte hittar information. Kontakta Tina Englund 070-2090372, DGK, som håller i samarbetskommunikationen i denna frågan för dalafolket.

Prov i naturgryt. Under tillåten säsong, välkommen kontakta DGK domare alt annan Lokalklubb. Se kontaktuppgifter på DGK Lokalklubb sida alternativ kontakta Tommy Östlund 073-8335920 eller Tina Englund.

Vi uppmuntrar till träning- och prov med grythundarna. Våga fråga, nätverka.

//mvh, Styrelsen DGK Dalarnas Grythundklubb

Lokalklubb i Svenska Grythundklubben