Predatorjakt

Den senaste tiden har jaktmotståndarna med Djurens Rätt och Miljöpartiet i spetsen slagit upp den ”stora nyheten” om tävlingar som går ut på att få poäng för att döda så många djur som möjligt. Vi behöver inte gå tillbaka så många sekel då det var lagstadgat att ställa upp på jakt efter de stora rovdjuren med vargen i spetsen, och dessutom tillhandahålla en viss mängd lapptyg för ändamålet. Idag handlar det mer om att skapa ett intresse för att hålla efter predatorerna, och då fram för allt räven, som är det rovdjur som mest påverkar tillgången av småvilt som hare, skogsfågel och rådjur. Problemet idag är att den urbaniserade massan inte förstår hur det fungerar i naturen. Därför vill vi uppmana er att gärna anordna tävlingar angående predatorefterhållning men nedtona eventuella priser till de som eventuellt  skulle ”vinna” tävlingen. Det viktigaste är ändå att gynna småviltet, inte att vinna ”stora” priser på viltets (predatorernas) bekostnad. Det vinner vi alla på!

Inga kommentarer än.