Eftersökskurs på Viggesågen

Stolt Elsa

Elsa visar stolt upp klöven hon hittat. Husse Björn Kindberg och matte Charlotte Mannberg har också orsak att vara stolt.

Svenska jägareförbundet har utvecklat en eftersökskurs på vilt som är uppdelad i två delar. Första delen är ett omfattande digitalt material som man hittar på jägareförbundets hemsida. Andra delen är den praktiska.

Sextonde och sjuttonde maj genomfördes en sådan på Viggesågens marker som Bergs Jvk arrenderar.

Dessa två dagar går vi igenom olika sätt att träna spår, praktisk spårning, doftlära, skytte skottplatsundersökningar, hitta skadeplats med hunden, olika spårsätt hos olika hundar, allmän hundkunskap, hur vi startar spåret på bästa sätt vad som är bra att veta vid intervju av skytt.

Naturligtvis sker mycket intressanta diskussioner kring ämnet eftersök av skadat vilt då det oftast är blandad erfarenhet i grupperna. Alla kan stryka under på att det ena eftersöket inte är det andra likt och att man bör jobba fö

Kenneth Rehnsbo med sin smålandsstövare

rutsättningslös

Saga är en duktig spårhund som hittat klöven med husse Anders Nanberg