Styrelsen behöver hjälp!

Jägarförbundet delar varje år ut förtjänsttecken enligt nedanstående statuter. Meddela någon i styrelsen om du har förslag på någon du tycker förtjänar en uppskattning från Jägareförbundet!! Senast 16/11!!

GULD kan tilldelas person eller organisation som

• utfört ett omfattande och långvarigt osjälviskt ideellt arbete vilket varit till gagn för

främjandet av viltförvaltningen och jaktkulturen i länet och/eller jaktvårdskretsen.

• varit ordförande eller mycket aktiv styrelseledamot under många år i länsföreningen eller

i jaktvårdskrets.

För att kunna tillerkännas belöningsmedalj i guld skall minst tio (10) år ha förflutit sedan

belöningsmedaljen i silver utdelats.

SILVER kan tilldelas person eller organisation som

• utfört ideellt arbete till gagn för främjandet av viltförvaltningen och jaktkulturen inom

jaktvårdskrets och/eller länet.

För att kunna tillerkännas belöningsmedalj i silver skall minst fem (5) år ha förflutit sedan

belöningsmedaljen i brons utdelats.

För erhållande av belöningsmedalj i silver skall den nominerade i fråga om enskild person ha

uppnått en ålder av 35 år samt, i fråga om organisation att den skall ha varit aktivt verksam i

minst tio (10) år.

BRONS kan tilldelas person eller organisation som

• utfört ideellt arbete till gagn för främjande av viltförvaltningen och jaktkultur inom jaktvårdskrets och/eller länet.

För erhållande av belöningsmedalj i brons skall den nominerade, i fråga om

enskild person ha uppnått en ålder av 25 år samt, i fråga om organisation att den skall ha

varit aktivt verksam i minst fem (5) år.

Ett svar till Styrelsen behöver hjälp!

1. Lars Blomqvist 16 mars, 2019 kl. 11:37 #

Hej,
    Tack för påminnelsen, Jagar sedan en tid på ”Veckholmslandet” först ca 5 år på mark Eneby därefter påå Ö.Väppeby sedan i höstas.

Har jagat sedan mitten va 1950-talet och har noterat en mycket stor förändring i sammansättningen av jaktlag, från att ha varit släkt och nära vänner är det numera mest karlar i 45-55 års-åldern som jagar varav några jagar ”varje gång” och andra kommer ibland, vad man heter eller vem man är, lär man aldrig känna. I min jaktvärld så hälsade alla alltid på varandra genom ett handslag och man talade om vad man hette, nu vinkar man och säjer hej, i bästa fall, dom yngre säger oftast ingenting alls.

Varför skriver jag då, jo för att framföra att jag känner endast två personer i jaktlaget och hur mycket dessa har jagat vet jag inte heller, men det är trevligt i alla fall. Av nämnda anledning har jag ingen att nominera.
    Lars Blomqvist, 75 bast