Skjutbanan Väversunda 60 år

Älgbanan i Väversunda 60 år

Lördagen den 21/9 firades älgbanan i Väversunda fyller 60 år detta år. Skyttarna bjöds på varm korv av jaktvårdskretsen som också överlämnade ett inskjutningsstöd som present till banan.
Kretsordförande Jan Engholm gav en kort resumé över banans tillkomst.
Föregångaren till dagens bana var den handdrivna älgbana som Lysings jaktvårdsförening hade på Skjutbanevägen på Omberg. Eftersom den banan hade låg kapacitet bestämde sig Vadstena ortens jaktvårdsförening och Lysings jaktvårdsförening att bygga en modern älgbana på marker, som man fick arrendera av godsägare Tore Rosén Väversunda egendom i kanten av Omberg.
Ordförande för föreningarna var Olof Lindberg Lysings jaktvårdsförening och Christer Eké Göransson Vadstena orten jaktvårdsförening.

De som lade ned mycket arbete på byggandet av banan var bland annat länsjaktvårdare Inge Mörling, jägare Kenth Strand, polis Larsson, elektrikern Erik Mahanen, snickaren David Gustavsson Bo Fransson och Jan Fransson.
De första åren var folkskolläraren Verner Jansson Ombergskola skjutledare och han efterföljdes av Schander från Mjölby.
Efter ett antal år övertog Vadstena ortens jaktvårdsförening själva banan och deras medlemmar turas om att var skjutledare.

Ombergspokalen var från början en lagtävling mellan de båda föreningarna och i regel segrade Lysingsjaktvårdsförening. Numera är det en individuell tävling för Tåkernkretsen medlemmar.

Nyligen gjordes en upprustning där bl a rälsen byttes ut.