Huvudmeny

Frågeställningar på årsmötet!

Två frågor som ställdes på årsmötet har nu diskuterats av styrelsen.

1. Generell ansökan om användning av bildförstärkare och rörligt ljus vid jakt efter vildsvin, liknande ansökan har gjorts i Kronoberg.
  2. Upprätta kontaktlista på kretsens medlemmar.

Styrelsens svar:

1. I Länsstyrelsens ”Övergripande riktlinjer för förvaltningen av vildsvinsstammen i Uppsala län 2015:3” skriver man att LST i det enskilda fallet kan besluta om undantag från förbudet av användning av rörlig lampa och bildförstärkare vid jakt. Tillstånden är personliga men flera personer kan få ett gemensamt tillstånd men då ska samtliga vara namngivna. Mao så ser våra förutsättningar lite annorlunda ut än i Kronoberg så därför ser vi inte någon möjlighet att få ett generellt tillstånd för hela kretsen för användande av teknisk utrustning.

Styrelsen ser, i dagsläget, inte heller behovet av att dylik utrustning är nödvändig för förvaltningen av vildsvinsstammen i Trögd, med de väldigt generösa jaktiderna, i praktiken året runt, så anser vi att vi har stor möjlighet att anpassa avskjutningen för att hålla skadorna på en rimlig nivå utan tekniska hjälpmedel.

2. Vi har skapat en sms-sändlista, vilken når ca 270 av kretsens 361 medlemmar. Svårigheten ligger i att hålla en sådan lista uppdaterad. Vi har även skickat ut mejl till dem som lämnat en sådan adress till SJF men många av dessa adresser var inaktuella. Vi ska jobba för att komplettera sms-listan men behöver hjälp av er medlemmar, får DU inget sms med info om aktiviteter mm så skicka ett sms med namn, medlemsnummer, mobilnummer och gärna en mejladress så kommer du bli tillagd på  vår sändlista

Inga kommentarer än.