Stadgar Aneby Älgskötselområde

Aneby ÄSO Bilaga 1 till
Stefan Petersson protokoll Aneby ÄSO 2012-01-23
Sekr
1
STADGAR FÖR ANEBY ÄLGSKÖTSELOMRÅDE
Antagna den 23/1 2012 och gäller för de Jaktområden/Jakträttshavare som genom avtal om
samgående i Älgskötselområde anslutit sina Jaktområden till Älgskötselområdet.
Namn, beslutande organ m.m.
§ 1
Älgskötselområdets namn skall vara Aneby Älgskötselområde.
§ 2
Beslutande organ inom Älgskötselområdet är årsmötet och styrelsemöte.
§ 3
Beslutsgång:
1. Styrelsemöte i mars (före årsmötet). Redovisning av föregående år.
2. Årsmöte i mars.
3. Styrelsemöte i maj. Redovisning av spillningsinventeringen, förslag avskjutning.
4. Styrelsemöte i juni. Fastställande av (revidering av) skötselplan samt beslut om avskjutning
§ 4
Älgskötselområdets verksamhets- och räkenskapsperiod skall omfatta tiden
15 mars – 14 mars.
Ändamål
§ 5
Aneby Älgskötselområde skall vara en sammanhållande länk mellan de i området ingående
sektionerna. Där varje sektion utgörs av tidigare A- och Ä-områden.
Ändamålet med Älgskötselområdet är att tillvarata de anslutna sektionernas intressen för god
älgvård och att i samverkan med markägarna skapa en älgstam i balans genom en beskattning
av den enligt den upprättade älgskötselplanen.
Att genom samverkan mellan sektionerna skapa en älgstam med hög kvalitet.
Årsmöte
§ 6
Årsmöte skall hållas årligen under mars månad .Varje Sektion äger vid årsmöte en röst/för
varje hektar mark som Sektionen disponerar inom Älgskötselområdet.
Varje medlem i något av de i Älgskötselområdet ingående sektioner har rätt att närvara vid
årsmötet med yttrande- och förslagsrätt.
Person som äger till Älgsköteslområdet ansluten mark, men som inte är jakträttinnehavare,
har rätt att närvara vid årsmöte med yttrande- och förslagsrätt .
Aneby ÄSO Bilaga 1 till
Stefan Petersson protokoll Aneby ÄSO 2012-01-23
Sekr
2
Motion skall vara insänt till styrelsen via respektive sektion till älgskötselområdet senast 31
Januari .
Omröstning sker öppet. Personval skall dock ske med slutna sedlar om någon begär det.
Extra årsmöte hålles om styrelsen finner det nödvändigt eller om en majoritet av de i Älgskötselområdet
ingående sektioner begär det hos styrelsen.
Extra årsmöte kan endast behandla ärenden som föranlett dess inkallande.
Skriftlig kallelse till årsmöte sker genom styrelsens försorg senast 18 dagar före mötet till
sektionerna.
På dagordningen för årsmötet skall förekomma
1. Val av ordförande och sekreterare för mötet samt val av två personer att jämte ordföranden
justera protokollet, till lika rösträknare.
2. Justering av röstlängd.
3. Fråga om kallelse skett på rätt sätt.
4. Fastställande av dagordning.
5. Styrelsens verksamhet och förvaltningsberättelse.
6. Revisorernas berättelse.
7. Beslut om resultaträkning och fastställande av balansräkning.
8. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen.
9. Val av fyra ledamöter till styrelsen. (Arbetsutskott ,AU, bestående av ordförande, vice
ordförande, sekreterare och kassör).
Val av ordförande för det kommande verksamhetsåret.
Varje sektion meddelar sin styrelserepresentant med ersättare.
10. Val av två revisorer och en revisorsuppleant.
11. Val av ledamöter till valberedning samt sammankallande.
12. Anmälan om förändringar av älgskötselområdets omfattning.
13. Information om anslutning av nya fastigheter.
14. Redovisning av föregående års avskjutning.
15. Redovisning av älgskötselplan
Aneby ÄSO Bilaga 1 till
Stefan Petersson protokoll Aneby ÄSO 2012-01-23
Sekr
3
16. Beslut om avgifter för täckande av älgskötselområdets kostnader.
17. Motioner
18. Övriga frågor.
Styrelse
§ 7
Styrelsen består av AU valda av årsmötet och av sektionerna anmälda ledamöter (en/sektion
med ersättare)
AU väljs på två år.(första året väljs hälften på 1 år)
Valbar till AU är personer med jakträtt på älg/medlem i Sektion inom Älgskötselområdet.
Styrelsen är beslutför, då kallelse utgått i den ordning styrelsen beslutat på det sammanträde
som hålls närmast efter ordinarie årsmöte där minst halva antalet ledamöter är närvarande.
Det åligger styrelsen
att fortlöpande föra förteckning över förändringar i jaktmarksinnehav samt hålla karta över
älgskötselområdet aktuell med gränser för de anslutna sektionernas områden inritade,
att hos länsstyrelsen begära ny registrering av Älgskötselområdet om ändring sker av
Älgskötselområdets omfattning.
att tillställa sektionerna kopia av registreringsbeslut och beslut om älgtilldelning,
att noga följa älgstammens utveckling och vara uppmärksam på andra förhållanden som
kan påverka avskjutningen inom området,
att till årsmötet avge yttrande över inkomna ansökningar från Sektion om anslutning till
älgskötselområdet,
att till årsmötet inkomma med förslag till avgifter,
att till länsstyrelsen/älgförvaltningsområdet insända uppgifter om jaktresultat och inbetala
avgifter,
att i samråd med Skogsstyrelsen och markägarorganisationerna ta fram älgskötselplan
Aneby ÄSO Bilaga 1 till
Stefan Petersson protokoll Aneby ÄSO 2012-01-23
Sekr
4
Valberedning
§8
Älgskötselområdet ska ha en valberedning bestående av 4 ledamöter med bra geografisk
spridning och representation från olika delområden inom älgskötselområdet.
Den ledamot som deltagit längst tid i valberedningen ska normalt fungera som ordförande och
vara sammankallande för valberedningen. Ordförande/sammankallande för valberedningen
ska avgå vid årsmötet. Ledamot i valberedningen tillsätts av årsmötet.
Föreskrifter för älgjakten
§9
1. Jakten inom Älgskötselområdet bedrivs inom sektioner. Inom varje sektionsområde skall
jakten ske som om sektionsområdet utgjorde eget älgskötsel/licensområde. Detta utgör
dock inget hinder för samjakt mellan angränsande jaktområden. Vid sådan samjakt fällda
älgar fördelas mellan de samjagande jaktlagen på sätt de kommit överens om.
2. Det ankommer på varje sektionsområde att till styrelsen fortlöpande och senast den 15
december anmäla förändringar i markinnehav samt att hålla fastighetsförteckning aktuell.
(Utökning av skötselområdet). Fastställs på extra styrelsemöte före 12-31
3. Fälld älg skall rapporteras till länstyrelsen senast efter fjorton dygn.
Ifylld blankett, käkhalva från vuxen älg och livmoder från vuxet hondjur inlämnas till
uppsamlingsställen.
Avgiften för fälld älg inbetalas till kassören på det sätt styrelsen meddelat senast sju dagar
efter jakttidens utgång.
Det åvilar jaktledaren att till styrelsen lämna älgobs-rapport senast vid den tidpunkt som
följer av det gällande regelverket för älgobsen.
Sektionerna svarar för att spillningsinventering genomförs och rapporteras till styrelsen
senast 05-10 varje år.
4 I varje jaktlag skall vid varje jakttillfälle efter älg finnas en utsedd jaktledare.
Utträde ur älgskötselområde
§ 10
Jaktområden som önskar utträde ur Älgskötselområdet skall skriftligen anmäla detta till
länsstyrelsen och styrelsen för Älgskötselområdet senast den 31 december.
Anslutning till Älgskötselområdet
§ 11
Nya jaktområden som önskar ansluta sina marker till Älgskötselområdet skall senast den
15 december, skriftligen anmäla detta till styrelsen. Fråga om anslutning prövas av styrelsen
vid ett extra styrelsemöte.
Det/de tillkommande laget/en betalar gällande registreringsavgift till Länsstyrelsen.
Aneby ÄSO Bilaga 1 till
Stefan Petersson protokoll Aneby ÄSO 2012-01-23
Sekr
5
Uteslutning ur Älgskötselområdet
§ 12
Årsmöte får besluta om uteslutning av Jaktområden/Jakträttshavare som överträder grundläggande
bestämmelser för Älgskötselområdet eller av årsmötet fattade beslut eller bryter
mot författning avseende vilt, jakt eller vapen.
Ekonomi
§ 13
För täckande av administrationskostnader och andra kostnader som hänger samman med
skötseln av älgstammen inom området får årsmötet besluta om att sektionerna skall erlägga
viss avgift.
Ändring av stadgarna för Älgskötselområdet
§ 14
Beslut om ändring av dessa stadgar fattas av årsmötet. Beslut om ändring är giltigt endast
om det erhållit minst två tredjedelar ( 2/3 ) av antalet vid årsmötet avgivna röster.
Upplösning av älgskötselområdet
§ 15
Beslut om upplösning av älgskötselområdet kan fattas av årsmötet. Om älgskötselområdet
skall upplösas till följd av sådant beslut, varvid för beslut om upplösning krävs att förslaget
erhållit minst två tredjedelar ( 2/3 ) av antalet vid årsmöte avgivna röster, eller på
grund av att så många sektioner utträtt ur området att det inte längre uppfyller kraven för
ett Älgskötselområde, skall med bibehållna tillgångar förfaras på sätt som beslutas av
årsmötet.
—————————————————-