Het debatt på länsförbundsstämman

Het debatt på länsförbundsstämman.

Den 7/4 höll Jägareförbundet i Östergötland sin årliga länsförbundsstämma i Brunneby.

I samband med årsmötet fick bland annat Anders Fred och Göran Magnusson från Tåkernbygdens jaktvårdkrets mottaga förbundets förtjänst-medalj i brons och Stefan Léner mottaga Wallenbergs stipendiet för sina insatser inom jakt och viltvård.

Stefan Lenér

Göran Magnusson

Stämman leddes av John Widegren och ett stort antal medlemmar deltog.

Styrelsen redogjorde för föregående års verksamhet och planerna för innevarande år.

Ny i styrelsen blev Anders Norgren, Linköping, som tar vid efter Sven Gustavsson (Eriksson) Ydre.

Debatten hettade till det när styrelsens proposition om att
”Användandet av älghundar i södra Sverige behöver förändras”.
Brödtexten till motionen kunde var otydlig och mötet ansåg att behövde arbetas igenom ganska mycket samt förankras.
Propositionen yrkade på dessa fyra att satser:

1. Att frågan uppmärksammas mer av Svenska Jägareförbundet till exempel i utbildningar.
  2. Att frågan tas upp med rasklubbarna där problematiken belyses. Större och tydligare fokus på lydnad och ställande än förföljande.
  3. Att tiden för att släppa älghundar begränsas i södra Sverige.
  4. Att propositionen skickas vidare till Svenska Jägareförbundets riksstämma.

Den deltagare som riktade mest kritik till motionen, var mycket kritisk till 3:e att-satsen och menade, att vi måste ha den nuvarande långa tiden för att kunna släppa våra jakthundar för att klara jakten på vildsvin och hjort.  Han poängterade vidare att det är viktigt att man kan blåsa av sin hund från förföljandet. Mötet diskuterade även vilka typer av hundar som skulle beröras av den föreslagna begränsningen.

En kompromiss att anta att satserna 1, 2 och 4 föll på målsnöret och stämman avslog hela propositionen.
Frågan kommer säkert att diskuteras ytterligare eftersom det är en mycket angelägen och viktig fråga för hundanvändandet i framtiden.

Stämman avslutades med att Gun Fahlander från Förbundsstyrelsen gav information om bland annat utredningen kring jakt i fjällområdet.

Gun Fahlander, Förbundsstyrelsen

/Jan Engholm