Välkommen till Jägareförbundet Olofström
 logo_sjflogony1000 Nyhetsbrev från Jägareförbundet   Olofström Någonstans att Jaga  Jägarbloggen  Rapportering Viltdata
 Fem bra skäl att vara medlem  Hur blir vädret

Aktuellt  [2017-03-29] buttom1_jakttiderbuttom1_bli_medlem

Du som jagar/bor på Jägartorpet sätt in betalning på Bankgiro enligt prislista. BG 5722-1418, Orgnr 836200-3322 Swish-nummer 123 539 85 24 till Jägaretorps-konto. Jourhavande Jägare/Viltvårdare Telefon 070-37 99 373.

Jaktledare och skyddsjägare i arbete. Foto Jimmy Norrman.

Vildsvinen drar sig mot bostadsområden

Skyddsjägarna och Jaktledare på marker som tillhör Olofströms Kommun tar nya tag mot Vildsvinen.

Fälla utplaceras ut i nytt område för att förhoppningsvis slippa dom i trädgårdar i Olofström och Jour-grupp inom Jägarkåren i Olofström är tillsatt.

Foto: JL Andersson

Dagordning 30 mars Projekt Förvaltningsområde för Vildsvin i Jägareförbundet Olofström

Lydnad-/Spårkurs, Rösjö Olofström

Grund- och fortsättning inom lydnad för att utveckla ett bra samförstånd mellan dig och din hund efter Barbro Börjessons ”Fyra Lätta Steg”. Startar 27 april Läs mera under kurser.

Varg från Eringsboda – Kyrkhult och nu i Gränum?

Kan vara samma varg som var i Kyrkhult 2017-03-07, den var lika ljus. Synlig strax utanför Gränum vid sjön Orlunden 2017-03-16. Bild till vänster 16 mars och till höger oktober 2016.

Äldre information klicka på arkiv så öppnas valmöjligheter per månad om du vill göra en återblick.

Filmen från Slänsmåla Jaktlag 2016.Video tagen av Magnus Gustafsson.

Extra årsmöte i Olofströms Älgskötselområde 23 mars 2017 klockan 19.00

Jägaretorpet, Motioner som vi gick igenom och skapade i december på Jaktledaremöte är inlämnade till styrelsen för behandling på årsmötet. Under motioner står det Lars-Peter Runeson, men öppnar ni dom så står det från Jaktledare på marker tillhörande Olofströms Kommun. Det är både önskemål på stadgeändringar och förslag på avskjutningsregler och restriktioner inför höstens jakt 2017.

Läs mer på länk till Olofströms Älgskötselområde.

Datum söndagen 9 april 2017 Plats Mörrums Jaktskyttebana

Starttid 09.00 – 13.00.

Mörrums JSK Välkomnar alla till sportingtävlingen i år.
I år blir konceptet en ny variant och kommer att köras på Sportingbanan i ett kompakt utförande.
För att så många som möjligt skall få skjuta kommer vi att ha rullande skjutlag vilket gör att man helt enkelt fyller på efter hand på platta 1 som skytt går från skjutplatta 5 och alla skyttar flyttar ett steg.

För er som inte är vana vid denna form av skytte rekommenderas att se hur det går till då andra skjuter eller helt enkelt fråga på plats så hjälper vi till.

Inbjudan till tävlingen med mer information finns här.

Elektronisk Markering vid Älgbana.

Jägareförbundet Olofström har nu Michael Örknér invald i styrelsen för Mörrums Jaktskytteklubb

Var med och stötta och kom på tävlingar och träningsskjutning på Jaktskyttebanan i Mörrum.  Övriga i styrelsen i MJSK.   Jägarskolan i Olofström använder banan i Mörrum och Michael är under våren klar som provledare för teori- och uppskjutningsprov för Jägare-examen.

Skjutvallen upprustad 2017 och väntar på besiktning.

Jägarskolan på besök Jaktia i Svängsta. patronhylsa till Gevär på bild..

Jägarskolan på besök Jaktia i Svängsta. patronhylsa till Gevär på bild.

Jägarskolan på besök Jaktia i Svängsta. Lars Engdahl visar gevär som troligen använde hylsor från Bruket i Olofström för hemma-laddning.

Jägarskolan i Olofström besökte Jaktia i Svängsta

Hittade gevär som använde patroner som var omnämnda i Facebook på bruket i Olofström. Spännande, kanske kan vara något för historiska att förvara på museum i Olofström eller patronhylsa på Jaktia i Svängsta.

Årets elever i Jägarskolan 2017.

Lospar2_20170210 Lo_spar1_20170210

Spår efter Lo i Olofström 2017-02-10

Spårstämpel Lo-djur

Foto av Rovdjursansvarige Emil Tumelius och djuret är rapporterat observationen vidare till Kvalitetssäkrare. Ser ni fler spår efter Lo när snön ligger kontakt någon av våra spårtolkar.

Jägarskolan Blekinge

Jägareförbundets E-kurs för Jägarexamen, Vildmarkskoncept tillsammans med Brokamåla Gård och Jägareförbundet Olofström

Jaktkunskap och några intressanta filmer från Jägareförbundet (10 timmar film)

Stressa av.

Stressa av. Har du smart-tv eller Chrome-cast kan du via webb-läsaren klicka här för att få sidan på din TV.

Nedan finns filmer om Jaktkunskap och olika vilt

Jaktkunskap del 1 (2 tim 10 min)

Jaktkunskap del 2 (2 tim 29 min)

Jaktkunskap del 3 (2 tim 10 min)

Jaktkunskap del 4 (2 tim 12 min)

Glöm inte att du kan vara med och påverka framtida program genom att skriva dina önskemål till info@jaktkunskap.se

viltdata_älg

Viltdata, rapportera Älgsavskjutning varje dag, kontrollera med er rapportör om rapportering gjord.

2016-12-18   AVSKJUTNING
Namn Areal Totalt Tjur Ko/kviga Tjurkalv Kvigkalv
Olofströms älgskötselområde 32439 54 13 11 15 15
Denna Rapport kan alla köra fram via Viltdata.

Viltdata ägs och administreras av Svenska Jägareförbundet och är en del av förbundets allmänna uppdrag gällande viltövervakning och älgförvaltning. Här kan du se statistiken vi Jägare rapporterar in. Rubriker: Varför Viltdata, Vad används data till, Instruktioner, Se statistik och Kontakta oss. I Jägareförbundet Olofström har alla Älgjaktslag registrerade rapportörer som skall rapportera in avskjutningsstatistik för allt vilt. Du kan se statistik utan att vara inloggad. Gå in på nya viltdata och läs mer.

webbjakt_skolan_180 Klicka på WEBBJAKTSKOLAN och övningsskjut via datorn.

skanobs_2016

-Det skandinaviska rapporteringssystemet
för björn, järv, lodjur och varg fungerar nu även i Blekinge!

Har du sett rovdjur eller spår av rovdjur?

Skandobs är det möjligt för alla att registrera sina observationer av stora rovdjur i Skandinavien. Ju fler som deltar och registrerar sina fynd, desto bättre och mer exakta blir resultaten av inventeringarna. Det bidrar till ökad kunskap om förekomst och utbredning av dessa arter. Skandobs är en öppen databas där resultaten är tillgängliga för alla som använder tjänsten. Kan vi förbättra observationer kan vi även få möjlighet till ”skyddsjakt” i de områden där vi vet att bl,a. rådjursstammen försvagats.

Förvaltningsområdet för Vildsvin ca 5 500 hektar i Jägareförbundet Olofström skall planera inför kommande jaktår 2017

Följande Jaktlag ingår: Harasjömåla Södra, Harasjömåla , Baggeboda/Brokamåla,  Jägaretorpet  (markägare Olofströms Kommun). Presentation från gemensam förvaltningskurs i Agusa för alla Jaktvårdskretsar i Blekinge föredrogs och även underlag framtagen lokalt i Olofström. Mottot är att undvika och minimera administrationen genom korta snabba beslutsvägar mellan Jaktlagen. Det bildades även en Interimsstyrelse som skulle ta kvällens beslut för vidare planering. Följande valdes till Interimsstyrelsen/Planeringsgruppen: Harasjömåla Södra Christer Thomasson, Harasjömåla, Rickard Carlsson, Baggeboda/Brokamåla Lars Sällström, Jägaretorpet Lars-Peter Runeson (Sammankallande). Interimsstyrelsen planerar ett 1:a möte i mars 2017.

NÅGONSTANS ATT JAGA

Jägaretorpet

Välkommen till Jägareförbundet Olofström från länken i Svenskt Jakt eller Rikssidan för Jägareförbundet.

Hör du till de marklösa jägarna eller tycker du det skulle vara intressant att prova nya jaktmarker och andra jaktformer? Här kan du lösa dagkort eller kan vi diskutera fram ett ”Jaktpaket med boende”. Maximalt 12 jägare + ansvariga vid varje jakt, klicka här och läs mera.

Vildsvinspasset – nytt från Jägareförbundet

Foto: Thomas Olsson

Sen tidigare finns Björnpasset och nu kommer även VILDSVINSPASSET

Vildsvinspasset – filmen. Så skjuter du rätt!

logga_stor_stark_omtyckt

Nyhetsbrev från Nationella Kansliet

Här visas samtliga nyhetsbrev som är utskickade.

sos_drever_julius_berg
SOS Hundjouren Kostnadsfritt automatiskt även till Facebook och Twitter

Hjälp hundägare att återfå sina hundar genom att sprida SOS Hundjourens efterlysningar. I SOS Hundjouren kan man annonsera kostnadsfritt om hunden har försvunnit eller om man hittat en hund. Annonsen publiceras dessutom per automatik på SOS Hundjourens sidor på Facebook och på Twitter.

lokatt_snowNamn och telefonnummer till kontaktpersoner.

1. Utbildade Kontaktpersoner rovdjur
  2. Här kan du läsa/Jämföra mer om spår, klicka på denna länken eller på bilderna.

jtorp_ny_4cm_kort

Välkommen till Jakt i Olofström!

Bilda eget Jaktlag för en dag eller Jaga på planerade dagar med möjlighet att bo mitt i Jaktmarken i Jägaretorpet med Jakt på 1700 ha i Olofström´s Kommun.

Ring Jourhavande Jägare Tel 070-379 93 73 så får du mer information. Du löser dagskort eller säsongskort som innefattar alla planerade jaktdagar. Jaktmarken är på 1700 hektar och du kan läsa mera under ” Någonstans att jaga/Jägaretorpet” och där hittar du även planerade jaktdagar. För varje jakt finns ansvariga personer utsedda och vill du ha egen hund med anmäler du det till Jourhavande Jägare när du ringer och anmäler dig till Jakten. Det finns också möjlighet att hyra Jägaretorpet med eller utan övernattning. Avgift för Jakt eller hyra betalas på  BG 5722-1418 enligt prislista.

Vildsvin_skolVill du vaka Vildsvin kontakta Jourhavande Jägare!

kronhjort

Om du vill skriva ut intyg om vapenlicenser som ej finns med på nya Jaktkortet

Fyll i formuläret på datorn eller skriv ut blanketten och fyll i manuellt, så slipper du bära med dig vapenlicenser. Riv försiktigt bort Jaktkortet från unerlag som Naturvårdsverket skickat ut och klistra in övert till höger på intyget.

1. Länk till Blanketten INTYG om Vapenlicens
  2. Om du inte fått Jaktkort kan du klicka här och lös det via webben

logo_regeringskansliet

Här kan du hitta lagändringar och Regeringsbeslut

Regeringen och Regeringskansliet

Jägareförbundets Allmänna uppdrag återrapportering

bird_ugglaBra att veta:

Jourhavande Jägare 070-37 99 373 (Har tillstånd att använda eldvapen inom detaljplanelagt område i Olofströms Kommun.)

Jägareförbundet Olofström Jägaretorpet BG 5722-1418 Organisationsnummer 836200-3322

Olofströms Äsko/Kronsko 50301  BG 5077-5956

För att vår Verksamhet inom Jägareförbundet Olofström skall fungera måste vi dra åt samma håll. Sätt er vid en myrstack till sommaren och studera myrorna så drar de åt samma håll. Det liknar vår Verksamhet och många andra bör jobba på samma sätt! Då når Vi resultat!

myrormyrstack_2myror