Arkiv 2017_6 Juli-Agusti

2016_uppskjutning_mörrum

Årliga kontrollen av skyddsjägarna för Olofströms Kommun

Skyddsjägarna i Olofström på Mörrums Jaktskyttebana.

Årliga kontrollen av vapen och skjutskicklighet genomförd av skyddsjägarna som jobbar på uppdrag av Olofströms Kommun. Björnpasset ingick i skjutövningen och Michael Örknér som nu även är godkänd och utbildad för att godkänna Jägare som vill skjuta Björnpasset, läs mer nedan.

1:a signerade björnpasset till Emanuel av Michael.

Signerat Björnpass överlämnas till Emanuel av Michael.

Jägareförbundet Olofström är i mål med en av planerade målen med Jägarskolan i Olofström och skjutningar på Mörrums Jaktskyttebana. Michael Örknér har nu fått sitt Förordnande som provledare vilket innebär att vi kan lära ut och examinera elever i Jägarskolans teori lokalt i Olofström och skyttet på Mörrums Jaktskyttebana. Teori-prov kan göras i Olofström och uppskjutningar görs på Mörrums Jaktskyttebana där v även tränar och lär ut Jaktskytte.

Foto: L-P Runeson

E-kurs nöjda skyttar väntar på sin tur i solskenet på Mörrums Jaktskyttebana.

Nu är E-kursen igång efter kickoff i Olofström

Det finns mer foto från 1:a skyttkvällen på Mörrums Jaktskyttebana. Blivande Jägare från Karlshamn, Asarum, Mörrum och Sölvesborg mötte upp i solskenet på Mörrums Jaktskyttebana. Samling i klubbstugan innan skjutningen började med lite teori inför hagelskjutningen eftersom inte alla hunnit läsa teorin och sett filmer med tips om hagelskytte från Svenska Jägareförbundet. Kursen är den första distanskursen i Blekinge där eleverna pluggar på distans. Om du klickar i menyn till höger på Verksamhet i Jägareförbundet Olofström expanderar menyn och där hittar du mer foto oh text under Kursverksamhet.

Direktlänk till sidan med foto och mer information.

Det pågår även distansutbildning med en elev från Gotland, en elev som inte har tid att gå en normal cirkel med Jägarskolan eftersom han håller på både med fotboll, ishockey och skolan men stormtrivs i naturen när han får vara med och jagar med Far sin, Farbröder och vem vet kanske kan vi även ordna jaktutbyte med Gotland. Vi hjälper honom med ny teknik och examensprov med teori och skjutprov kan göras på Gotland i Svenska Jägareförbundets regi i lokal organisation.

NÅGONSTANS ATT JAGA

Jägaretorpet

Välkommen till Jägareförbundet Olofström från länken i Svenskt Jakt eller Rikssidan för Jägareförbundet.Hör du till de marklösa jägarna eller tycker du det skulle vara intressant att prova nya jaktmarker och andra jaktformer? Här kan du lösa dagkort eller kan vi diskutera fram ett ”Jaktpaket med boende”. Maximalt 12 jägare + ansvariga vid varje jakt, klicka här och läs mera

Vildsvinsgalt sköts under lördagens jakt.

Vildsvinsgalt skjuten på kommunmark.

Sätt tryck på Vildsvinen redan nu!

Från Projekt vildsvin i Jägareförbundet kommer vi under en period framöver presentera en samlingssida vad som framkommit i vårt lokala projekt med utvärdering av förvaltningsområde för Vildsvin i Olofström. Vi kommer att presentera lokalt material och även länkar till Nationell sida. Så minst 1 gång per vecka (Fredagar) kommer Vildsvinssidan att uppdateras med material för upplysning som kan diskuteras på Jägarträffar och då även viktiga styrparametrar samt samarbete med markägare

Marko med sin råbock 2016.

Rådjursjakten har startat i Olofström

5 bockar är skjutna, när 6 bockar är skjutna stoppas bock-jakten på Kommunens marker. Njut av bilderna så förstår ni att det är skönt att njuta av vår fina Natur och samspel med naturen. Plockar man inte svamp kan det skördas ett rådjur från skogen.

Funderingar innan färd till bockpass. Foto Michael Örknér

Vy från bockpass på marker tillhörande Olofströms Kommun. Foto Michael Örknér.

Ett avkopplande och njutbart pass i augusti. Foto LPR

Även den yngre generationen slappnar av på passet.

Vildsvin_bök i Olofström

Halens Förvaltningsområde för Vildsvin möte 20170821 på Jägaretorpet

Tema vildsvin uppdateras efter kvällens möte.

Foderplats till Vildsvin för att locka bort dom från bebyggelse.

20170811_Villkor_för_åtling

Jägaretorpet

Välkommen till 10-års Jubileum av årets Viltvårdsdag för Högavångsskolans sjundeklassare kl 09.00 – 14.00.

Det blir 6 stationer, Hundar med Sven Berndtsson representant från Skåne Blekinge Stövareklubb, Fångsfällor men Kent Lönquist, Rovviltslåda .. med Svenne Harrysson, Luftgevärsskytte med Emil Tumelius, Sven-Åke Kieninger, Jakttorn, foderautomat med Therese Svensson, Michael Örkner och Matstation med Nils och Kerstin Henmyr.

Jägarhälsningar Michael Örknér

Krets/Länsmästerskap Kuljaktstig Mörrum kl 9.00-13.00 lördagen 9 september.

Jägarmässigt stöd på alla 5 stationerna och representanter från Jägareförbundet Olofström är med och bemannar 3 stationer.