Arkiv 2017_7 September – Oktober

Bockjakt på Jägaretorpet, nu börjar Jaktsäsongen!

Jakten i Olofström är populär – Någonstans att jaga. Kontakta Jourhavande Jägare, begränsat antal Jägare. Här är ansvariga för jakten dessa dagar:  16 augusti Huvudansvarig Jaktledare Emil Tumelius Biträdande jaktledare Gert-Ove Åkesson  Eftersöksansvarig Michael Örknér 17 augusti Huvudansvarig Jaktledare Janne Tumelius
Biträdande jaktledare Jimmy Norrman Eftersöksansvarig Emil Tumelius  18 augusti  Huvudansvarig Jaktledare Micahel Örknér  Biträdande jaktledare Emanuel Lundholm Eftersöksansvarig Emanuel Lundholm

Jakten avbryts när 6 bockar är fällda, för aktuellt läge se mer information på länken

Olofström – Någonstans att jaga

Lokalt projekt Vildsvin i Jägareförbundet Olofström planerad uppdatering varje vecka.

Delar av projektets innehåll bygger på underlag från Vildsvinsutbildning i Agusa.

Projekt Naturturism i Olofström

Reportage på Radio Blekinge med anledning av Projektbeslut och sjösatt process. Olofström ska bli ett eldorado för fiske- och jakturism. På tre år ska antalet besökare …Klicka och läs mera.

Vill du lyssna inslag på P4 Blekinge från 8 augusti, klicka nedan när du läst artikeln.

Janne Tumelius och Michael Örknér överlämnar pengar från Jägarna i Olofström till Barnavdelningen på Blekingesjukhuset.

Ny gemensamhetsjakt till förmån för Barnavdelningen på Blekingesjukhuset planerad i Olofström.

Jägarpengar till Barn- och Ungdomsplanet på Blekingesjukhuset överlämnade av representanter från Jägarna i Olofström under tisdagen. Bilder från jakten och tack till Stövareklubben som gör dagen möjlig, se bildkollage om guldkant nedan.

Sven Berndtsson´s stövare som alltid gillar att vara med på Viltvårdsdagen när de får extra mycket uppmärksamhet och klappar.

Sven Berndtsson´s stövare, populär station på Viltvårdsdagen.

10-års Jubileum för Viltvårdsdag för Högavångsskolans sjundeklassare genomförd!

Tack Sydöstran, Blekinge Läns Tidning och Svensk Jakt som uppmärksammade vårt Junileum och vi ser fram emot att läsa reportage i lokaltidningar och Svensk Jakt. Det var 6 stationer, Hundar med Sven Berndtsson representant från Skåne Blekinge Stövareklubb, Fångstfällor men Kent Lönquist och Rudolf Germeroth, Rovviltslåda .. med Svenne Harrysson, Luftgevärsskytte med Emil Tumelius och Therese Svensson, Jakttorn, säkra skott och samspel i naturen med Michael Örkner och Matstation med Nils och Kerstin Henmyr tillsammans med Rektorer och Lärare.

Chilli

Vildsvinsjakt lördag 7 oktober på Jägaretorpet

Huvudansvarig Jaktledare Biträdande jaktledare Hundförare                Eftersök

Emanuel Lundholm             Michael Örkner           Jimmy Norrman        Janne Tumelius

Jaktvårdskretsarna samlas 3 oktober och diskuterar Vildsvinsförvaltning

Ny film Etik vid Jakt med Hund del 1

Webb Jägareförbundet  eller se och dela den via Jägareförbundets Facebook

Vildsvinsfälla utplacerad i Kyrkhult där vildsvinen bökat i trädgårdar.

Skyddsjägare i Olofström i positivt samarbete med Markägare i Kyrkhult!

Vid klagomål från flera i bostadsområde placerade Skyddsjägare ut Vildsvinsfälla efter positivt samråd med Markägare/Jakträttsinnehavare av skogen intill området. Flera av villaägarna i området hjälpte till att lossa fällan vid utsättning. Har varit ute några dagar och ännu har det inte blivet någon fångst. Sist fällan var ute i Olofström intill bostadsområde fångades 10 kultingar. Larm går till 4 skyddsjägare vid eventuell fångst med lösning framtagen av Kommunens skyddsjägare.

Kolla i ert Jaktlag har rapporterat Övrigt Vilt i Viltdata.

Fällda tjurar 1 st 10 taggare, 1 st 8 taggare, 1 st med 1 knapp(felskjutning – togs för kviga), 1 st 8 taggare, 1 st (inga taggar angivna?) = 5 tjurar

Olofström rapporterad avskjutning och älgobs 2017-10-25 klockan 20.00 i Viltdata

Tjur-avskjutning
1 st Antal taggar 1 (knappar), 1 st Antal taggar 8, 1 st Antal taggar 10, 1 st Antal taggar 8, 1 st Antal taggar 5, 1 st Antal taggar 8, 1 st Antal taggar 7