Vargrapportering

Hej.

Det börjar dyka upp varg obs runt våra gränser och nu ökar behovet av att vår rovdjursorganisation fungerar väl. Eftersom vissa av oss finns med på flera maillistor kan det hända att du får flera likalydande mail.

Rovdjursrapportering i Avesta.

I Avesta finns två jaktvårdskretsar vari alla jaktlag oavsett förbundstillhörighet sammarbetar vad gäller rapportering av rovdjur, detta för att kunna skydda våra tamdjur. Kretsarna sammarbetar även med LRF.

Ett antal inventerare som är uppgiftstagare, dessa finns i båda kretsarna och i de flesta jaktlagen både norr och söder om Dalälven. Dessa rapporterar sedan observationerna vidare till samordnaren eller direkt in i de nationella systemet SKANDOBS som SJF löpande rapportering. Samordnare sammarbetar via SMS kedjor även med kretsar runt våra gränser och i angränsande län.

Korrekta rapporter som kräver kvalitetssäkring skickar SKANDOBS automatiskt till Länsstyrelsen i länet där observationen är. Det är sedan de som har ansvar för kvalitetssäkring.

Rapporter som kräver varningar till jaktlagen går ut via SMS varning till älgjakts jaktledarna samt övriga inventerare som tar kontakt med jaktlagen och tamdjursägare.

För att parbildningar skall säkras krävs flera spårningar, och/eller foto på spår samt helst spillning vad gäller varg. Samma gäller för att säkra revir, alltså ytterst viktigt att klara spår/foto/spillning finns.

Kan man inte rapportera till Länsstyrelsen direkt? Jo, det är det näst bästa, men Länsstyrelsen behöver ej rapportera in i SKANDOBS ! Och de behöver inte, och gör det inte heller, rapportera till jaktlagen och tamdjursägarna.

Jag hoppas att du som jägare, tamdjursägare eller allmänhet förstår att, det är mycket viktigt att omedelbart kontakta kretsarna, försöka fotografera, notera plats och tid, förutsatt att observatörens mobil nr finns. Osäkra spår reds ut av kretsens inventerare eller samordnare.

På detta sätt kanske vi kan rädda livet på våra hundar och övriga tamdjur i Avesta.

De som medvetet ej rapporterar varg, utsätter hundar och tamdjur och möjligen dess ägare för risker, som en riktig jägare eller sann djurvän aldrig gör.

Samordnare Åke Berglund 070-5822592

Inga kommentarer än.