Viltvin

Hälges vin nu i Systembolagets ordinarie sortiment

16 juni, 2011
I mars lanserades seriefiguren Hälges vin, i Systembolagets beställningssortiment.
Efter en succéstart med mängder av beställningar har vinet på rekordtid nu kvalificerat sig för det ordinarie sortimentet.

Hälge Côtes du Rhône.

Försäljningen har gått starkt för det franska röda vilt-vinet Hälge sedan lanseringen i mars. Då fanns vinet enbart tillgängligt i beställningssortimentet, men nästa vecka tar det klivet upp till ordinarie sortiment. I samband med detta byter produkten artikelnummer till 6485. Detta innebär dock inte att Hälge-vinet kommer att finnas tillgängligt i alla butiker från början.

Sålde slut två gånger

– Vi kunde inte drömma om att det skulle gå så här bra. Vi gick torrt på lagret två gånger den första månaden, det blev riktigt stressigt för fransmännen att få fram de volymerna vi behövde. Men nu är lagret fyllt och vi står rustade, säger Jens Henricson, vd på Stockholm WineLab, i ett pressmeddelande.

Passar till vilt

Hälge-vinet är en Côtes du Rhône speciellt utvald för att passa till maträtter av vilt, mustiga grytor och smakrika ostar, uppger Stockholm WineLab som i samarbete med Hälges upphovsman Lars Mortimer tagit fram produkten. Hälge Côtes du Rhône ingår i Systembolagets ordinarie sortiment från och med den 22 juni. Det nya artikelnumret är 6485, priset 89 kronor.