Viltkameror

Detta är en ny huvudrubrik på vår hemsida, det blir mer och mer vanligt med användning av viltkameror därför kommer här all samlas under en rubrik gällande alla användningsområden.

De användningsområden vi ser nu är ett viktigt hjälpmedel i viltförvaltningen.

Inventering och räkning av vildsvin, rovdjur, älg.

Lite om viltkameror

Ny lagstiftning underlättar användningen av viltkameror. Och jägarnas kameror blir nu viktiga hjälpmedel för att få till bättre inventeringar av stora rovdjur. Inte minst i områden där spårsnö saknas.

– Jägarnas kameror kommer att hjälpa oss otroligt mycket i inventeringsarbetet av lodjur och varg. Uppsatta kameror jobbar dygnet runt veckans alla dagar och en bild eller filmsekvens räcker för att få en föryngring godkänd, säger Sone Persson som är naturbevakare vid länsstyrelsen i Gävleborgs län.

För dagen är han ute och vittjar en viltkamera som sitter längs en otillgänglig skogbilväg söder om Alfta.

– Här brukar lodjur gå och jag har satt upp en kamerastation för att försöka få film eller bild på lodjur eller kanske någon varg, säger han.

Viltkameran har han skyddat genom att såga upp en huv av en gammal plastdunk. Framför kameran har han ställt en lastpall med granris, en strumpa med doftmedel och en ”klipinne”.

En strumpa med illaluktande lockmedel, en lastpall och en klipinne ska locka lodjur framför kameran.

En strumpa med illaluktande lockmedel, en lastpall och en ”klipinne” ska locka lodjur framför kameran. Foto: Olle Olsson

– Lodjur har svårt att gå förbi typ en uppsatt lastpall utan att gå fram och markera. Doftmedlet är någon illaluktande sörja från USA och förhoppningen är att lodjuret även ska gå fram och klia sig mot pinnen så vi får hårprov, berättar Sone Persson.

”Lodjur har svårt att gå förbi typ en uppsatt lastpall utan att gå fram och markera.”

Och numera får även jägarnas kameror användas vid inventering av stora rovdjur. I faktarutan nedan kan du läsa mer om vilka regler som gäller om kamerorna.

Men för att få din bild eller film godkänd vid inventeringen krävs att kamerans tidsangivelser är riktiga. Bilderna eller filmerna ska ligga kvar på kamerans SD-kort och eventuella sekvenser ska kunna granskas. Allt för att minimera risken för fotomontage och att bilderna är från annat år.

Bilderna/filmerna ska dessutom vara inlämnade till länsstyrelsen inom sju dagar från det att kameran tömdes.

Botten av en plastdunk skyddar viltkameran.

Botten av en plastdunk skyddar viltkameran. Foto: Olle Olsson

Hittills har en rad lodjursföryngringar säkrats tack vare jägarnas kameror.

– Det här kommer att bli otroligt värdefulla hjälpmedel i vårt inventeringsarbete. Det kan också hjälpa oss i arbetet att särskilja olika lodjursfamiljer om vi får in bilder från flera kameror inom samma tidsperiod, säger Sone Persson samtidigt som han byter minneskort i länsstyrelsens uppsatta kamera längs den lilla skogsbilvägen.

”Jägarna vet vart det brukar gå lodjur så även där är deras kunskap ovärderlig.”

För att försöka locka lodjur framför kameran dränker han in en strumpa i ett illaluktande amerikanskt lockmedel. Men även extrakt från Valeriana eller bävergäll ska fungera fint för att locka lodjurs nyfikenhet.

– Jag tror att det viktigaste är att kameran sitter på rätt plats, och jägarna vet var det brukar gå lodjur så även där är deras kunskap ovärderlig, säger Sone Persson.

Lodjur fotograferat av en viltkamera.

Lodjur fotograferat av en viltkamera. Foto: Länsstyrelsen

Tips för lodjur

Lodjur är väldigt nyfikna och uppsöker ihåligheter som jordkällare eller grottor. De går gärna fram till saker som skiljer sig från det normala och som de då revirmarkerar på. Det kan vara stugknutar, soptunnor, en stor sten eller något som du själv placerat ut.

En vanlig lastpall eller en stolpe har visat sig vara ett effektivt sätt att få lodjur att stanna upp och låta sig fotograferas. Det gäller att placera kameran och doftstationen på exakt rätt ställe där du vet att lodjuren passerar.

Tips för varg

Vargarna använder gärna skogsbilvägar och stigar. Viltkameror placeras lämpligen på sådana, men på platser där människor normalt inte vistas.

Vargar, till skillnad från lodjur, är försiktiga med nya saker i terrängen. En vanlig pinne med doftmedel, nedstucken i marken, fungerar bra. Alltför stora arrangemang kan få motsatt effekt. Självklart kan man även sätta kameran vid ett kadaver, men samtidigt störa så lite som möjligt. Du vill ju inte att vargarna ska slå ett nytt byte för att de inte vågar sig fram till det gamla. Gå därför inte tillbaka till kameran för ofta.

Kamerans placering

Ställ in viltkameran så att den tar så många bilder som möjligt i tät följd. Det ökar chansen att få med djur längre bak i kön! Placera gärna kameran så att den är riktad lite snett emot den stig du förväntar dig att djuret ska passera. Placerar du den vinkelrätt mot djurets färdriktning minskar tiden den befinner sig inom kamerans område. Tänk även på att sätta kameran i rätt höjd så att rörelsesensorn känner av djuren.

Om du vill delta med din kamera kan du kontakta antingen Jägareförbundet eller länsstyrelsens personal som hjälper dig med tips och trix.

Användning av viltkameror

Ny lagstiftning har medfört att även jägarnas viltkameror numera får användas. Men kamerorna får inte användas hur som helst. Du ska undvika platser som människor regelmässigt besöker och eventuella bilder på människor ska omedelbart raderas.

Kameraplatsen ska också vara utmärkt så att de som närmar sig kameran vet att de kan bli fotograferade, vidare ska det finnas en informationsskylt som förklarar syftet med, lagstödet för kameran och vem som ansvara för den.