Skåningar flyttar fram älgjaktstarten

Med senarelagd älgjaktstart räknar jägarna i två älgskötselområden i Skåne att brunsten ska vara över och korna betäckta när de första älgarna skjuts. Foto: Jan Henricson

Skåningar flyttar fram älgjaktstarten

4 april, 2013
Två älgskötselområden i mellersta Skåne senarelägger höstens älgjaktpremiär med två veckor. Och fler väntas följa efter. Beslutet är ett svar på senare års debatt om att älgbrunsten fortfarande pågår när jakten inleds.

Norra Frosta och Göingeåsens älgskötselområden ligger med gemensam gräns inte långt från Höör i mellersta Skåne. Martin Andersson, som är ordförande i det förstnämnda, säger att älgjägarna där med intresse följt senare års debatt om när älgbrunsten påbörjas och avslutas, och hur jakten eventuellt kan påverka den.

– Vi har också själva sett hur brunsten fortfarande kan vara intensiv under första älgjaktveckorna. Det skiljer sig åt år från år, men vi vill göra något för att minska riskerna för att jakten stör brunsten, säger Martin Andersson.

Välkommet initiativ

Uppgifter om låg reproduktion, sent födda kalvar med åtföljande låga kalvvikter, samt projekt Sydälgs rapporter om att det finns kor som inte är betäckta när jakten inleds, har påverkat älgskötselområdenas beslut, som innebär att första jaktdagen blir den 25 oktober.

Martin Andersson är ordförande
i Norra Frosta älgskötselområde
där man skjuter på
älgjaktpremiären med två veckor.

Enligt Martin Andersson har det inte varit särskilt svårt att få med sig jägarna på att senarelägga jaktstarten.

– Vi kommer förstås att jaga annat vilt som vanligt. Men den massiva störning som älgen får i samband med älgjaktpremiären flyttar vi på det här sättet fram till en tidpunkt när brunsten ska vara över, säger Martin Andersson.

Skånejägarnas initiativ välkomnas av jaktvårdskonsulent Elias Turesson som också varit inblandad i diskussionerna som föregått beslutet.

– Det är ett steg framåt. Vi vet genom projekt Sydälg att brunsten pågår när vi börjar jaga, så rent biologiskt finns det inga tveksamheter. Sedan har vi en lång tradition av att jakten ska börja andra måndagen i oktober, och jag tror att det snarare är det än något annat som håller emot, säger Elias Turesson.

Jaktvårdskonsulent
Elias Turesson

Han säger att diskussionen om att senarelägga jaktstarten är utbredd och att många jägare börjar argumentera för att så ska ske. Han tror också att det med tiden kan komma att bli även officiella förändringar av jakttiden.

– Forskarna har argumenten som krävs. I södra Sverige kan vi heller inte skylla på att vi inte hinner jaga älgarna på grund av snö. Egentligen är det enbart en fråga om vilja, säger Elias Turesson.

En rekommendation

Martin Andersson hoppas och tror att andra älgskötselområden kommer att följa Norra Frostas och Göingeåsens exempel. I Perstorp Sydöstra ÄSO, där Martin Andersson också är ordförande, är styrelsens förslag till årsmötet att flytta fram premiären.

Martin Andersson, som sitter på ett jägarmandat i älggruppen för södra och mellersta älgförvaltningsområdet i Skåne, har fått signaler om att fler älgskötselområden förbereder liknande beslut.

– Att flytta fram jaktstarten är dessutom en rekommendation från älgförvaltningsgruppen, säger han.

I Skåne är älgjakttiden numera mellan andra måndagen i oktober till och med januari månad ut. Martin Andersson skulle gärna se att januarijakten försvann, och att en senare jaktstart blev generell, åtminstone i södra Sverige.

– Jag kan inte säga hur det ser ut längre norrut i landet. Men här är det helt klart så att vi jagar under brunsttiden. Genom att skjuta på jakten får älgen lugn och ro under en viktig period för reproduktionen, säger han.

Inga kommentarer än.