Kan det komma hit ?

Markägarna har i det nya älgförvaltningssystemet fått ett större inflytande vilket Jägareförbundet Västerbotten i grunden står bakom. Men systemet ska bygga på samverkan mellan jägare och markägare. Tyvärr upplever många jägare att markägarnas ökade inflytande övertolkas. Ofta används ett onödigt starkt maktspråk.

Styrkedemonstrationer sker från storskogsbrukets sida i form av hot om uppsägningar av jakträttsupplåtelser och upplösande av viltvårdsområden.
Storskogsbruket har dessutom infört en standard med att jakträttsupplåtelser inte upplåts för ett helt år. Detta görs endast för att jägarna ska kunna sägas upp med omedelbar verkan om exempelvis avskjutningsmålen inte uppnås.
Markägarsidan kräver av jägarna att älgjakten ska vara fri från restriktioner och att man ska skjuta skogfallande, det vill säga: Skjut de älgar ni ser utan att tänka på vilka djur som skjuts.
Flera skogsbolag kräver dessutom att fällavgifterna ska betalas in i förskott på hela tilldelningen, en tilldelning som ofta är väl tilltagen. Förskottskravet sätter press på jägarna att verkligen skjuta alla tilldelade älgar, vilket blir omöjligt om älgarna inte finns.

Enskilda markägare skriver bara ettårsavtal, sköter du dig inte, så säger de upp avtalet.

Detta måste vi bekämpa med näbbar och klor, de som drar ur mark från VVO, de som sätter upp bommar mm. Är nog inne på samma väg men vågar inte riktigt än men…..

Älgen

Inga kommentarer än.