Logiken

Före debatten om den slutliga lösningen på rovdjursförvaltningen satt vi i Leksand och funderade på vad NV skulle hitta på när rovdjursproppen väl var beslutad. För att den skulle gå igenom var ju ganska klart.

De satte in stöten genom referens antalet, genom välja det högsta antalet i spannet!

Och därefter påstå att arten (ni läser rätt arten) annars skulle vara hotad!!!!

Förutsätter nu att NV därmed diskvalificeras från att få hantera jaktfrågor i framtiden tar jag för givet, finns det någon länsförening i SJF som efter detta kan remissa fram något annat än en ny myndighet för alla viltfrågor oavsett jakt eller inte, och att den placeras på en enda ort, lämpligen i Dalarna ex. gamla skogshögskolan i Garpenberg.

Älgen

2 svar till Logiken

1. Åke Berglund 3 januari, 2014 kl. 22:36 #

Nu kanske även vi i södra Dalarna förstår svårigheterna få tilldelning av Lodjur, pga att det inte finns snö. Varje snödag har vi, i bara Avesta kommun, en Lodjursobs per dygn. Nu har vi 0 observationer och då gnider LST händerna och någon Lodjursjakt blir det ej. Är detta vetenskap? Nej en skymf mot jägarna som vi bara skall köpa.

2. Folkärna JVK 4 januari, 2014 kl. 10:21 #

Vi har alltid kritiserat de sk.”vetenskapliga” metoderna efter vilka rovdjurens populationer beräknas. Det är alltid svårt att skatta en population när ingen jakt förekommer, eller där snöspårning är omöjligt.