Brunstjakt

Skall hela Sverige förstå vad Väster Åsgarn förstått i åratal ??

Senarelägg älgjakten med en vecka för att inte bedriva jakt under älgens brunsttid. Uppmaningen kommer från Jägareförbundet Jönköping som skickar förslaget vidare till Svenska Jägareförbundet i en skrivelse som antogs under länsstämman i Tranås.

Ärendet hade initierats av Stellan Eriksson till Vaggeryds jaktvårdskrets som också antagit motionen vid sitt årsmöte. Stellan Erikssons starkaste argument är att biologi och omsorg om viltet ska styra jakttiderna.
– När det gäller älgen har forskning visat att många älgkor blir betäckta under det dygn de skjuts första oktoberveckan av älgjakten. På SVA har man också konstaterat att hondjur som brunstat vid denna tid inte blivit betäckta, sa Stellan Eriksson när han förklarade sin motion inför stämmodelegaterna.

I motionen tar han också stöd av forskare som beskrivit älgens parningsbeteende, och om den tid som krävs för tjurens uppvaktning av hondjuret.
– När ett vilt ska förvaltas bör det vara självklart att biologiska fakta ska styra jakttiderna. Så är det inte med älgjakten idag. Det är mot bakgrund av det man ska se mitt förslag om att skjuta fram älgjaktstarten till tredje måndagen i oktober, sa Stellan Eriksson.

Styrelsen i Jägareförbundet Jönköping hade inte uttalat sin åsikt om motionen, utan rekommenderade stämman att skicka den vidare som en skrivelse till Jägareförbundet för vidare behandling.
Stellan Eriksson efterlyste emellertid en åsiktsförklaring från stämman. Om inte ombuden stod bakom hans förslag var han inte intresserad av att gå vidare.
Efter flera turer kom en omröstning till stånd. Med undantag för några spridda nejröster var en majoritet för att skicka förslaget om framflyttad älgjaktpremiär vidare.