270 Vargar

Thomas Björklund är ordförande i Jägareförbundet Dalarna:
Thomas Björklund.• Vad betyder referensvärdena för rovdjursförvaltningen i ditt län?
– Det är svårt att veta exakt, eftersom det ännu inte har bestämts något på regional nivå, säger Thomas Björklund.
– Men när Naturvårdsverket nu sätter referensvärdet vad gäller varg, som är den stora biten i detta, på högsta möjliga nivå inom det av riksdagen beslutade intervallet, så kan man såklart befara att det är negativt för den linje vi driver: att få igång en ordentlig förvaltning av vargstammen.
– Vi i Jägareförbundet vidhåller såklart vår policy på högst 150 vargar totalt i landet och maximalt en till två föryngringar per län. Det förslag som länsstyrelsen just lagt fram, där man endast pekar ut två revir som lämpliga för jakt, är inte alls tillräckligt.

• Vad händer nu?
– Regionala förvaltningsplaner måste tas fram, det är viktigt. Viltförvaltningsdelegationen i Dalarnas län har sitt nästa möte den 8 januari och då förväntar vi oss att förvaltningsplaner diskuteras. Dessa planer måste vara mer offensiva än det förslag som länsstyrelsen nyss presenterat, säger Thomas Björklund.

Inga kommentarer än.