Jaktstigar

Nu är det dags för att starta skytteträningen inför årets jakt. Jägareförbundet fortsätter även i år att tillsammans med Norma och Gyttorp arrangera både kul- och hagelstigar. Gör som 16.000 andra gjorde förra året – gå en jaktstig.

Dessa jaktstigar syftar till att jägarna på ett roligt och jägarnära sätt ska träna inför jakten. Gyttorp Cup är en jaktstigstävling där målen är plåtfigurer av däggdjur och fåglar i marknivå. Jägarduvan är lerduveskytte som liknar fågeljakt. Norma Cup är en kuljaktstig som det nu är andra året vi kör. Där är det är ett jägarnära skytte på olika avstånd. Stigen är öppen för klasserna 1–4, där arrangören bestämmer vilken klass som gäller för just deras stig.

Information om närmaste stig
I Svensk jakt och på Jägareförbundets hemsida finns var och när stigarna går, sedan finns också resultaten från stigen på Jägareförbundets hemsida.
I slutet av säsongen för respektive cup arrangeras en riksfinal för de som kvalat in.
För att bli kvalad till riksfinalen i Gyttorp Cup krävs att man skjutit 85 procent träff i klasserna öppen och yngre oldboys, för klasserna dam och junior krävs att man deltagit på en Gyttorp Cup stig.
För Jägarduvan och Norma cup måste man ha skjutit en sådan stig för att få vara med på respektive final.

Att delta på en stig är enkelt
• Du åker till stigen och anmäler dig där. Anmälningstiden brukar vara mellan 08.00–13.00 om inget annat annonserats.
•Du fyller i ett startkort och lämnar det i anmälan där du betalar för att delta. Kostnaden för deltagande är rekommenderat till 150 kronor per startande för hagel och 50 kronor för kula. I hagelstigen ingår ammunition men inte på en kulstigen. Vid hagelstigarna får du ammunition vid varje station. Det är blyammunition på Gyttorp Cup och stålhagel vid Jägarduvan.
•Startkortet tar du med till varje station där stationsfunktionären fyller i hur många träff du har.
•Man får stå strax bakom tidigare skytt för att se hur målen ser ut.

Jägareförbundets hemsida finns både lista på när och var det går stigar men också resultaten från stigarna presenteras där.

Lars Björk