SKANDOBS app

Den är enkel att använda och vi hoppas att den ska bidra till att många lägger in sina observationer i rapportsystemet Skandobs både i Sverige och Norge.

Nyheter.

Lägger du in en obs där du inte är för tillfället förminska kartan dubbelklicka i kartan och då kommer markören in på kartan, finjustera platsen och gå vidare >.

När du startar Skandobs kommer en mängd observationer upp, tar tid och plats, välj i profilen ett snävare filter tex. Dalarna senaste året eller månad, spara och tryck på välj. då kommer valet upp när du startar nästa gång och mycket kvickare, SLU arbetar på att få detta smidigare.

Ändra felskrivningar eller antal  mm. fungerar ej SLU arbetar på detta

Viktigt med information om honor med ungar
Det är särskilt viktigt med information om var det finns honor med ungar eftersom metodiken för inventeringar och uppskattning av stammarna utgår från hur många familjegrupper som dokumenteras varje år.
– Observeras det en familjegrupp det vill säga en hona och hennas ungar är det viktigt att höra av sig till länsstyrelsen så att de kan följa upp observationen så fort som möjligt, avslutar Magnus Kristoffersson.
Den kunskap viltförvaltningen får genom inventeringarna ligger bland annat till grund för beslut om olika typer av jakt och andra förvaltningsåtgärder. Nu kan alla delta i övervakningen med hjälp av den nya mobilappen Skandobs

Ladda ner appen
Appen laddas ner utan kostnad från App Store eller Google Play(butik). Appen är enkel att ladda ner och väl ute i skog och mark är det också enkelt att registrera observationer av stora rovdjur till exempel med hjälp av GPS eller mobilkameran. Du som var tidig att installera den nya på mobilen, rekommenderas att du avinstallerar och installerar den igen[2018-10-25]

Gör så här:

1. Ladda ner nya appen från Google Play eller App Store.
  2. Välj mellan svenska, norska eller engelska som språk i appen.
  3. Registrera dig som användare genom att klicka på knappen ”Din profil” på inloggningssidan i appen.
  4. Är du redan registrerad i Skandobs använder du det användarnamn och lösen som du redan har. Har du glömt lösenord, gå in på sidan ”Glömt lösenord”.
  5. Nu är du inloggad. Tryck på rapportering och lägga in dina observationer. Har du GPS mobil tryck på Markera knappen på skärmen sedan drar du den markör som då finns till platsen för observationen

Appen är utvecklad för att fungera som bäst utomhus. Testar du inomhus kan den fungera sämre. Den fungerar inte helt bra på Microsoft Explorer webbläsare, rekommenderar istället Google Chrome webbläsare

Skandobs

• Alla kan lägga in observationer av björn, järv, lodjur och varg eller spår av dessa arter i Sverige och Norge på www.skandobs.se
  • Observationerna kan ses av alla.
  • I Skandobs kan du bland annat se var observationerna är gjorda, vilka arter det gäller, om det gäller en synobservation eller spår, och de bilder rapportörerna lagt till.
  • Känslig data som till exempel observationer av järvlyor och björniden förblir dolda.
  • Länsstyrelserna har ansvaret för att följa upp och värdera observationer av rovdjur i Sverige, och Statens naturoppsyn (SNO) har ansvaret i Norge.
  • Naturvårdsverket levererar övervakningsdata och fakta om björn, varg, järv, lodjur och kungsörn i Sverige till förvaltning, media och allmänheten.