Jaktkort på datorn

Med ett nytt jägarregister vill Naturvårdsverket underlätta byråkratin för jägare. Genom att betala online kan jägarna få en pdf-fil och skriva ut sitt jaktkort direkt från datorn.

Jägarregistret har tagits fram av Naturvårdsverket i samarbete med Svenska Jägareförbundet, Jägarnas Riksförbund och Rikspolisstyrelsen.
Med registret förenklas hanteringen av jägarexamen. Provledarna ska själva kunna registrera nya jägares resultat och genom att ge polisen tillgång till registret hoppas man att handläggningstiderna för vapenlicenser ska gå snabbare.
– Meningen är att polisen snabbt ska kunna ta fram information om en person har jägarexamen, säger Daniel Bladh, projektledare på Naturvårdsverket.

Skriv ut från datorn
Med det nya jägarregistret ska det också bli enklare att betala jaktkortet. Man betalar med bankkort eller genom en direktbetalning i internetbank på Naturvårdsverkets webbplats. Jaktkortet kommer som en pdf-fil direkt efter betalningen och kan skrivas ut, mejlas och sparas i mobiltelefonen.
– Nu slipper man vänta två–tre veckor innan jaktkortet kommer med posten. Det är bra både för jägare som glömt betala i god tid innan jakten, och för dem som vill ha jaktkortet tillgängligt elektroniskt, säger Daniel Bladh.
Jägare som vill ha det på det gamla viset kan även i fortsättningen betala med inbetalningskort och få sitt jaktkort med posten.
– Eller också ber man en jaktkompis som använder onlinetjänster om hjälp. Det behövs bara personnummer för den du ska betala jaktkortet åt samt bankkort eller inloggning i internetbank, säger Daniel Bladh.

Betala Jaktkortet Här